Wednesday, February 18, 2015

Rauno Thomas Moss`i valitud illustratsioonid ja joonistused

Näitusest Illustratsioonid

Joonistust vaadeldakse sageli abidistsipliinina maalile ja graafikale, illustratsiooni aga kui puhtalt utilitaarsena so teksti mõtet ja sisu lihtsalt illustreerivana. Kuid minu jaoks on see liiga kitsarinnaline ja lihtsustatud vaatepunkt. Nii joonistust kui illustratsiooni on juba pikemat aega vaadeldud niisama tugevat sisemist ideed, tunnetust ja kunstniku ning ajastu mentaalseid kontseptsioone väljendavaks, kui skulptuuri, maali jm.

Kindlasti on siin seosed ja põhjused minu enda väikeses eluloos ja saatuses. Sattusin ma ju peale Tartu Kunstikooli lõpetamist õnneliku juhuse läbi kohe tööle ühte tollal nimekasse Lõuna-Eesti reklaamiagentuuri (kunstnikuna, hiljem AD'na). Pidin koheselt rakendama oma oskuseid, hindama kriitiliselt oma võimeid ning olema valmis pidevaks kriitikaks - kõik selle nimel, et klient ei saaks lihtsalt seda seda, mida ta tahtis, vaid et saaks parima tulemuse koostööna. Tänu oma tööle ja mitmete näitusel väljas olevate tööde näitel, sain rahulikumalt keskenduda ka oma õpingutele Tartu Ülikoolis maalikunstierialal. Lisaks sundis see mind enam mõtlema sama ratsionaalselt ka maalikunstniku kui omandatava eriala ja väljavaadete üle, ning see omakorda juhatas semiootikaõpingutele.

Sellisena on antud näitusel esitatud materjal (vaid murdosa olemasolevast) minu jaoks üsnagi intiimne esitus erinevatest joonistustest ja illustratsioonidest alates aastast 1997. Kõiki pole üldse avalikuse ees varem näidatud. Paljud tööd on minu jaoks kas liiga poolikud või oma eesmärgi täitnud, ning teose tegelik areng on läinud sootuks teist teed (näit Tartu Vangla kabelli altarimaal).

Kunstniku jaoks tekitab see mõnevõrra ebakindlust, kuid mulle jääb lootus, et läbi mu enda huvi teiste autorite kavandite ja visandite vastu, siis pakuvad ehk huvi ka minu joonistused ja visandid nii Tartu Lastekunstikooli õpilastele, minu sealsetele kunagistele õpetajatele kui minu kolleegidele ja kunstisõpradele. 

Rauno Thomas Moss



No comments: